Cum să obții certificatul de situație de urgenţă dacă eşti persoană juridică afectată de pandemia COVID-19

28 Mar 2020
Primele măsuri economice luate de guvernul Orban în plină pandemie de Coronavirus se referă la eliberarea unor certificate de situatii de urgenţă către firmele din România afectate de această situaţie. ​Decretul președintelui Klaus Iohannis și Ordonanțele de urgență 29 și 30, publicate recent în Monitorul oficial, se referă la certificatele de situații de urgență, emise de Ministerul Economiei, de care vor avea nevoie companiile pentru a beneficia de măsurile economice luate de Guvern în contextul crizei coronavirusului.
Ordinul ministrului Economiei, publicat miercuri în Monitorul oficial, spune că certificatele vor fi de două feluri:
1. Albastru – eliberat pentru firmele care cer acordarea în baza declarației pe propria răspundere din care rezultă întreruperea totală sau parțială a activității, ca urmare a deciziilor emise de autoritățile publice competente în perioada stării de urgență
2. Galben – eliberat pentru solicitanții care cer acordarea acestuia în baza declarației pe propria răspundere din care rezultă înregistrarea unei diminuări a încasărilor în martie 2020 cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din ianuarie – februarie 2020.
Cel galben se utilizează în relațiile cu instituțiile publice pentru obținerea de facilități/măsuri de sprijin ori în relațiile comerciale.
Atenție: Un solicitant poate cere eliberarea unui singur tip de certificat de urgență.


Iată câteva întrebări utile la care au răspuns reprezentanţii Ministerului Economiei, Energiei şi mediului de Afaceri:
1.Ce tip de certificat este necesar pentru a beneficia de ajutorul de șomaj tehnic de 75%?
Nu este necesar.
2.Pentru ce domenii se eliberează Certificatul de Situație de Urgență Tip I (ALBASTRU)?
Certificatul de Situație de Urgență Tip I se eliberează, până în acest moment:
Conform Ordonanței militare nr. 1/2020, pentru:
- suspendarea activității de servire și consum al produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice, organizată de restaurante, hoteluri, cafenele sau alte localuri publice, în spațiile destinate acestui scop din interiorul sau exteriorul locației
- suspendarea activităților culturale, științifice, artistice, religioase, sportive, de divertisment sau jocuri de noroc, de tratament balnear și de îngrijire personală, realizate în spații închise
- operatorii economici care au interzis să organizeze și să desfășoare orice eveniment care presupune participarea a peste 100 de persoane, în spații deschise
- operatorii economici care distribuie medicamente la export
- operatorii economici aerieni care efectuează zboruri spre și dinspre Spania și Italia, pentru toate aeroporturile din România
- cu excepția zborurilor efectuate cu aeronave de stat, zborurilor de transport marfă și corespondență, umanitare sau care asigură servicii medicale de urgență, precum și aterizărilor tehnice necomerciale
conform Ordonanței militare 2/2020, pentru:
- operatorii economici care desfășoară activități în cabinetele de medicină dentară
- operatorii care desfășoară activități de comercializare cu amănuntul a produselor și serviciilor în centrele comerciale în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici,
cu excepția:
- vânzării produselor alimentare, veterinare sau farmaceutice și a serviciilor de curățătorie
- vânzării produselor electronice și electrocasnice de către operatorii economici care asigură livrarea la domiciliul/sediul cumpărătorului;
- vânzării produselor și serviciilor de optică medicală
Conform Ordonanței militare nr. 3/2020, pentru:
- operatorii economici de pe:
rada portului Sulina, pentru navele care vin dinspre Marea Neagră
Dunăre, mila marină 44, pentru navele care vin dinspre canalul Bâstroe,
pentru interzicerea temporară a accesului navelor pe perioada de carantinare de 14 zile de la ultimul port de escală situat într-o zonă roșie/galbenă
- operatorii economici aerieni care efectuează zboruri spre și dinspre Franța și Germania, pentru toate aeroporturile din România
cu excepția zborurilor efectuate cu aeronave de stat, zborurilor de transport marfă și corespondență, umanitare sau care asigură servicii medicale de urgență, precum și autorizărilor tehnice necomerciale.
3. Cine poate solicita acordarea unui CSU?
a) orice operator economic care intră sub incidența stării de urgență, conform Ordonanțelor militare 1, 2 și 3 din 2020, întrerupându-și total sau parțial activitatea ca urmare a acestor măsuri, pentru certificatul de tip 1 (albastru)
sau
b) operatorii economici care, în urma instituirii stării de urgență au înregistrat reducerea încasărilor sau veniturilor în luna martie 2020 cu un procent de minim 25% față de media încasărilor sau veniturilor din perioada ianuarie – februarie 2020, pentru certificatul de tip 2 (galben).
4. Unde se solicită eliberarea certificatelor?
Certificatele de Situate de Urgență vor fi solicitate și eliberate, exclusiv online, prin aplicația ce va putea fi accesată din platforma http://prevenire.gov.ro în termen de 5 zile de la publicarea Ordinului Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri nr. 791/24.03.2020 în Monitorul Oficial nr. 248/25.03.2020.
5. De unde se descarcă declarația pe proprie răspundere?
Declarația pe propria răspundere se va putea descărca din aplicația dedicată, ce va fi operaționalizată pe platforma http://prevenire.gov.ro în termen de 5 zile de la publicarea Ordinului Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri nr. 791/24.03.2020 în Monitorul Oficial nr. 248/25.03.2020.
6. Când preconizați că societățile comerciale vor avea posibilitatea sa obțină CSU?
Începând cu data de 31 martie 2020. Potrivit Ordinului, în termen de 5 zile de la publicarea în Monitorul Oficial operatorii economici vor putea solicita unul dintre cele 2 tipuri de CSU.
Obținerea acestui document va fi un proces simplu și transparent. El va fi eliberat exclusiv online, fără costuri, în câteva minute după depunerea exclusiv online a documentelor.
7. Declarația pe proprie răspundere este diferită în funcție de tipul de certificatului de urgență?
Nu. În Declarația pe propria răspundere aveți o opțiune, pe care trebuie să o bifați pentru a preciza ce fel de CSU doriți.
8. Persoanele fizice autorizate și întreprinderile individuale, care nu se încadrează pentru șomaj tehnic, pot beneficia de CSU?
Orice operator economic a cărui activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2 și a înregistrat reducerea încasărilor sau veniturilor în luna martie 2020 cu un procent de minim 25% față de media încasărilor sau veniturilor din perioada ianuarie – februarie 2020 sau este închis poate solicita CSU pentru a fi ajutat în relațiile cu instituțiile publice pentru obținerea, în condițiile legii, de facilități/ măsuri de sprijin (cum ar fi plata utilităților, în relațiile comerciale etc.)
9. Administratorii de microfirme care își obțin veniturile prin dividende pot beneficia de certificate?
Certificatele de Situație de Urgență se acordă operatorilor economici a căror activitate este afectată de pandemia SARS-CoV-2.
10. Agențiile de turism, cod CAEN 7912, 7911, ce tip de certificat pot solicita?
Dacă sunt afectate la încasări/venituri – pot solicita CSU tip 2 (galben).
Daca sunt afectate de Ordonanțele militare 1, 2 și 3 – pot solicita CSU de tip 1( albastru).
11. Firmele beneficiare Start-up Nation pot solicita CSU?
Da, toți operatorii economici a căror activitate este afectată de pandemia de SARS-CoV-2 pot solicita CSU, după cum urmează:
TIP 1 (ALBASTRU) – eliberată în baza declarației pe propria răspundere ce va putea fi descărcată de pe platforma prevenire.gov.ro în momentul operaționalizării aplicației electronice, din care rezultă întreruperea totală sau parțială a activității, ca urmare a deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, în perioada stării de urgență decretate Ordonanțele militare 1, 2 și 3)
TIP 2 (GALBEN) – eliberată în baza declarației pe propria răspundere ce va putea fi descărcată de pe platforma prevenire.gov.ro în momentul operaționalizării aplicației electronice din care rezultă înregistrarea unei diminuări a încasărilor/veniturilor în luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% faţă de media încasărilor/veniturilor din perioada ianuarie-februarie 2020.
Pe măsură ce vor apărea noi modificări le vom face publice în timp util.
Biroul de Presă
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)
Magda POPESCU

Autorul acestui material de presă poate fi contactat pe email la adresa magda.popescu@voceavalcii.ro
Urmariți acest autor și pe Google Plus

Editorial

13
Feb2020
Distrugerea României

Distrugerea României

Written byRomeo POPESCU

Cei care conduc destinele românești după 1989 pot fi  considerați trădători de țară. După asasinarea Ceaușeștilor, România a intrat în stare de ocupație nedeclarată și plătește tribut. Cum altfel explicați distrugerea sistematică a economiei, din ordinul și cu supervizarea celor...

Opinii

27
Apr2020
Să reînceapă școală sau mai bine nu?

Să reînceapă școală sau mai bine nu?

Written byMagda POPESCU

Iată o dilemă, pe care mai marii de la Ministerului Învățământului trebuie să o rezolve cât mai rapid. Bulversarea din învățământ nu face bine nimănui, însă cel mai mult au de pierdut elevii.Școlile s-au închis de mai bine de trei...