Ziar de opinie și luptă împotriva corupției, crimei organizate, criminalității economico-financiare și abuzurilor.Ziar de opinie și luptă mpotriva corupției, crimei organizate, criminalității economico-financiare și abuzurilor.
"La ce-i bună libertatea cuvântului, daca nu te poți folosi de ea?" 

Ultima oră


Stopați sclavia și evaziunea din taximetria vâlceană

10 Iul 2013

 taxi-dacie-vecheConstant presa primește comunicate privind lupta unor autorități împotriva pirateriei din taximetrie. Nimeni nu ia însă măsuri împotriva debandadei și ilegalităților din așa-zisa taximetrie legală. Există o piață neagră a licențelor de funcționare. Există venituri nedeclarate. Există patroni care de fapt nu dau salarii și sute de angajați la gri. Când încerci să descrii ca jurnalist acest haos din taximetrie, nici nu șitii în ce ordine să prezinți ilegalitățile și anormalitățile din acest sistem. Multe cunoscute mai detaliat sau mai succint nu numai de autorități dar de orice cetățean. În primul rând există proprietarii de ma șini, de mai multe ma șini " băgate la taxi" . Aceștia au teoretic angajați conducători auto. În realitate de fapt desfășoară o activitate ilegală de închiriere a acestor autoturisme către unii șioferi ce dețin atestat de taximetrist. Spunem ilegală pentru că firmele lor nu sunt autorizate să închirieze ma șini și pentru că nu eliberează șioferilor ce muncesc pe ma șini chitanțe pentru banii primiți. Ei percep, zilnic, o sumă care acum este în mare între 50-100 de lei (în funcție de marca și vechimea autoturismului), celui care lucrează pe ma șină. Cel care dă acești bani trebuie să obțină din curse și contravaloarea combustibilului folosit. După ce strânge banii de combustibil și de " chirie" trebuie să mai muncească pentru a obține și el un venit. În scripte șioferul este salariat al proprietarului firmei de taxi. În realitate nu primește niciun salariu, nu primește concediu de odihnă plătit. Majoritatea acestor oameni muncesc mai mult de 12 ore din 24 pentru a putea obține cât mai mulți bani. Stau prin parcări în căldură și ploi. Lucrează sâmbetele, nopțile, duminicile, sărbătorile legale. Tremură uneori de oboseală, conduc și bolnavi pentru că au nevoie de bani. Mulți nu au contracte de muncă decât pentru un program de 2 sau 4 ore zilnic. Asta ca statului să îi fie achitate sume cât mai mici pentru contribuția la sistemul de asigurări sociale. Cât mai puțini bani la fondul de pensii, cel de șiomaj, cel pentru sănătate. Cât mai mulți bani negri la patroni dar de multe ori și la taximetriști. Casele de marcat-taxat nu sunt puse în funcțiune atunci când taximetristul și clientul se cunosc și șitiu amândoi cât va costa cursa. Sunt autoturisme pe care lucrează 2 șioferi. Fiecare are la dispoziție ma șina câte o tură de 24 de ore din care lucrează uneori și peste 16 ore. În acte, fiecare are un contract de 4 ore, foarte rar de 8. Te doare mintea. Ma șinile se uzează mai rapid. Siguranța pasagerilor este pusă în pericol cu atâția taximetriști extenuați. Nimeni nu le dă acestor oameni ceva pentru orele suplimentare sau cele din sărbătorile legale lucrate. Vor avea pensii de mizerie atunci când vor prinde, dacă vor prinde, vârsta de pensionare, iar societatea va trebui să le acorde ajutoare sociale. Pe parcurs însă vor avea nevoie și de asistență medicală sau vor produce alte daune în urma unor accidente. Pare incredibil dar pe străzi mai circulă autoturisme fabricate secolul trecut folosite drept taxi (vezi foto realizată săptămâna trecută în fața Hotelului Alutus din centrul Râmnicului). Pentru a economisi bani se schimbă cât mai rar piesele și uleiul, iar șioferii evită costuri prin ducerea autoturismelor în spălătorii auto. Acești sclavi moderni sunt predispu și probabil mai mult decât orice alte categorii la apariția unor boli ale stomacului deoarece când au ma șina pe mână nu mai au timp de mese calde. Cafea cât cuprinde, câțiva covrigi, și mult tutun pentru cei care fumează. Acesta este meniul unor oameni care trăiesc de pe o zi pe alta, care stau mereu cu frica că polițiștii le vor arde o amendă pentru nu șitiu ce greșeală minoră în trafic sau pentru o parcare în loc interzis. Mai există o categorie de taximetriști care practică această meserie pe propriul autoturism. Uneori o fac în tandem cu alt taximetrist căruia îi cer o chirie. La negru. Dar de cele mai multe ori conduc ei. Multe ore. Mult mai multe decât cele declarate în acte. Și obțin venituri consistente. Nedeclarate. În primul rând un astfel de taximetrist obține suplimentar toți acei bani pe care un taximetrist ,,sclav" la patron trebuie să îi achite acestuia pentru că îi dă dreptul să-i folosească ma șina.

Firmele de taximetrie ar trebui obligate să dețină un parc auto unde să- și țină aceste ma șini care rămân parcate printre imobile bineînțeles fără să aibă eliberate și ecusoane de reședință pentru că sunt taxiuri. În oraș, mai ales după adâncirea crizei, numărul taximetrelor este foarte mare. În loc însă ca numărul lor să ducă la o scădere a tarifelor, s-a întâmplat pe invers pentru că există o sumă minimă zilnică pe care un conducător trebuie să o facă vrând nevrând, cea legată de banii pentru combustibil și chirie. În timpul nopții, în municipiu, toaletele publice sunt închise (chiar nu înțelegem această măsură mai ales în acest sezon în care zeci de vânzători de pepeni ce dorm pe străzi lângă marfă au plătit abonamente la aceste WC-uri și au nevoie de ele și pe timp de noapte), iar taximetriștii folosesc spațiile verzi. Fumează și aruncă chiștoacele în stații, aruncă ambalaje de la mâncare, pahare de cafea goale, vorbesc tare, claxonează, se ceartă uneori între ei. Comportamentul este oarecum justificat de greutățile unei vieți trăite aproape în totalitate lângă " obiectul muncii" .

O taximetrie civilizată și logică

Un program de 8 ore zilnic. Un număr de șioferi angajați pentru fiecare autoturism care să acopere program de zi, noapte , zile de sărbătoare etc. O zi fixă de salariu negociat. Șoferi care să predea firmei toate încasările din tură după ceasul de taxat și să- și păstreze eventualul ciubuc (bac șiș) dat de clienți. O uniformă decentă, eventual pantaloni lungi de stofă, cămașă și cravată - nu tricouri transpirate, șiorturi, șilapi. Firme care să dețină propriile garaje, pompe de alimentare, spălătorii, mecanici. Cam așa ar arăta o taximetrie perfectă. Până la ea instituțiile abilitate (ITM, OPC, Primărie, Poliție rutieră etc.) ar trebui să acționeze pentru forțarea intrării în legalitate și dispariția exploatării muncii. Pare ilogic ca un transportator de marfă pe TIR să fie forțat să conducă după tahograf maximum 9 ore pe zi, cu pauză după 4, 5 ore și cu minimum o zi din 7 liberă pentru odihnă. Un șiofer  care transportă marfă. Iar unul care transportă oameni este lăsat să șiofeze până nu mai poate de oboseală (de multe ori taximetriștii vâlceni dorm noaptea prin stații în autoturisme în așteptarea unui client).

RAUL POP

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)
Redactia

Telefoane:
+40 250 735 511
+40 350 806 801
Email:
voceavalcii@yahoo.com
redactia@voceavalcii.ro

valoris
Pensiunea Iulia site
Pensiunea Bradul site
uzina mecanica
 
annabella