Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Ministrul Chițoiu este ultimul care va stinge lumina la Oltchim

LICITAȚIE. Până acum, potrivit declarațiilor ministrului Economiei, Daniel Chițoiu, 12 firme au cumpărat deja caietul de sarcini pentru privatizarea societății Oltchim. Trebuie spus că în urmă cu două săptămâni a fost modificată strategia de privatizare a combinatului chimic prin vânzarea în procedură colectivă a pachetului de acțiuni deținut de stat, respectiv 54,6% din capitalul social, și a creanțelor Autorității pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) și Electrica SA, reprezentând 1,8 miliarde lei sau 56% din datoriile companiei. Ofertele investitorilor care doresc cumpărarea societății vor fi deschise în data 18 septembrie, iar în aceeași zi va urma licitația cu strigare.

Combinatul chimic Oltchim, societate care-și desfășoară activitatea în sectorul chimic și petrochimic, este unul dintre cele mai mari din sud-estul Europei, este listat la Bursa de Valori București și are peste 3.300 de angajați. În anul 2011, a avut o cifră de afaceri de 400 de milioane de euro, însă, în ultimii 5 ani, datoriile acestei companii au depășit 710 milioane de euro.  Până la privatizarea societății au mai rămas doar câteva zile, aceasta fiind stabilită pentru data de 18 septembrie, Guvernul sperând ca investitorul care va cumpăra Oltchim să se dovedească a fi unul serios, care să rentabilizeze compania și să păstreze un număr cât mai mare de angajați.

În rândurile care urmează, publicăm câteva pasaje din memorandumul Guvernului privind strategia de privatizare a combinatului. În ceea ce privește angajamentele Guvernului României în legătură cu Oltchim, prevederi cuprinse în scrisoarea de intenție și în memorandumul tehnic de înțelegere din iunie 2012, aflăm că în urma discuțiilor purtate în luna mai a acestui an cu misiunea comună a Fondului Monetar Internațional, Comisiei Europene și Băncii Mondiale, în ceea ce privește privatizarea Oltchim, au fost convenite o serie de măsuri de reformă structurală. „Negocierile finalizate în data de 14 august 2012 dintre România și misiunea comună Fondul Monetar Internațional – Banca Mondială – Uniunea Europeană au condus la stabilirea zilei de 18 septembrie 2012 ca dată limită pentru ca Guvernul României să înainteze FMI documente oficiale din care să rezulte că în procesul de privatizare a Oltchim a fost desemnat câștigătorul procedurii publice de licitație pentru cumpărarea pachetului de acțiuni deținut de Statul Român la SC Oltchim S.A. (…) Prin memorandumul din data de 7 august 2012 a fost aprobată vânzarea, în pachet comun, a acțiunilor deținute în prezent de Statul Român (aproximativ 54,8% din capitalul social) și a celor rezultate din conversia în acțiuni a creanței AVAS față de Oltchim, precum și încheierea unui protocol între S.C. OMV Petrom S.A. și Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri prin Oficiul Participațiilor Statului și Privatizării în Industrie, privind opțiunea de achiziționare de active ale rafinăriei Arpechim deținute de S.C. OMV Petrom S.A., către potențialii investitori implicați în procesul de privatizare a societății Oltchim”, se spune în memorandumul de care aminteam.

PCC a pus piedici

Potrivit aceluiași document, majorarea capitalului social va fi hotărâtă de Adunarea Generală a Acționarilor înaintea termenului de depunere a ofertelor, iar acțiunile vor fi emise și înregistrate de Oltchim în registrul acționarilor după semnarea contractului de vânzare-cumpărare, acțiuni dintre Ministerul Economiei, Oficiul Participațiilor Statului și Privatizării în Industrie (OPSPI) și ofertantul declarat adjudecatar. Ministerul, prin OPSPI, va vinde, în cadrul aceluiași proces de privatizare și la același preț pe acțiune, întreg pachetul de acțiuni pe care Statul Român îl va deține în mod corespunzător în urma modificării capitalului social cu creanța AVAS. „Încă din anul 2009 s-a demarat un proces de conversie a datoriei către AVAS în acțiuni, urmând ca acțiunile să fie vândute în cadrul procesului de privatizare. Comisia Europeană a emis în data de 6 martie 2012, Decizia privind cazul nr. SA.29041, măsuri de sprijin în favoarea Oltchim, prin care a decis închiderea procedurii oficiale de investigare în ceea ce privește garanția de stat notificată în favoarea Oltchim și de asemenea, a notificat că realizarea conversiei creanței AVAS nu constituie ajutor de stat. Această decizie este condiționată de aplicarea dobânzilor și de privatizarea societății la scurt timp după conversia datoriei. Prin adresa din data de 28 iunie 2012, Comisia Europeană a subliniat că nu va fi acceptată nicio întârziere a privatizării Oltchim, menționând totodată, că în situația în care societatea nu va fi privatizată până la sfârșitul lunii septembrie 2012, Comisia Europeană va putea redeschide dosarul Oltchim pentru analiză din perspectiva ajutorului de stat. (…) În data de 2 august 2012 (anterior aprobării prin Memorandum a strategiei de privatizare a Oltchim), PCC și Nachbar au propus un protocol, care ulterior a fost retras, prin care se obligau să colaboreze cu Statul Român în vederea demarării procedurii de conversie a creanței în paralel cu procesul de privatizare a Oltchim, urmând ca operațiunea de conversie să fie finalizată, împreună cu alte eventuale condiții suspensive, între data semnării contractului de privatizare și data transferului de proprietate asupra acțiunilor. În data de 13 august 2012 (după publicarea noului anunț de privatizare din 10 august 2012), PCC și Nachbar au transmis către OPSPI un protocol radical diferit de primul, prin care cer Statului Român să organizeze cele două procese (i.e. de conversie și respectiv privatizare), astfel încât PCC și Nachbar să poată controla procesul de conversie până la momentul câștigării de către ei a licitației organizate în cadrul privatizării sau să condiționeze preluarea pachetului de acțiuni deținut de Statul Român de preluarea de către cumpărător și a pachetului de acțiuni deținute de PCC și Nachbar, dar și alte condiții străine de contractul de privatizare”, mai aflăm din memorandumul Guvernului.

Soluția salvatoare pentru Oltchim: rafinăria Arpechim

În memorandum, există și o serie de aspecte legate de impactul rafinăriei Arpechim în privatizarea Oltchim. Guvernul este de părere că funcționarea integrată a celor două platforme, de la Bradu și Vâlcea, poate aduce beneficii majore, atât din punct de vedere operațional, cât și financiar, producerea etilenei și propilenei la Bradu fiind cea mai ieftină soluție de aprovizionare pentru combinatul chimic.  „Ținând seama de aceste motive și având în vedere disponibilitatea manifestată de OMV Petrom de a vinde activele rafinăriei Arpechim, MECMA/OPSPI a început discuții cu OMV Petrom pentru a facilita eventualului cumpărător al Oltchim cumpărarea activelor rafinăriei Arpechim, inițiativă care se consideră că va spori atractivitatea Oltchim la privatizare. Totuși, prin Scrisoarea de Intenție semnată de România cu FMI, Statul Român și-a asumat obligația ca nici Oltchim și nici Guvernul să nu cumpere rafinăria Arpechim înainte de privatizare. Din această perspectivă o tranzacție de cumpărare a activelor nu poate fi finalizată, nici de MECMA, nici de Oltchim, înainte de privatizare în așa fel încât active ale rafinăriei Arpechim să facă parte din oferta de privatizare a Oltchim. De asemenea, din punct de vedere tehnic, varianta cea mai rezonabilă pentru repornirea și funcționarea fluxului de PVC din Oltchim presupune repornirea rafinăriei Arpechim, cu reluarea furnizării de materie primă (nafta) către platforma petrochimică, ceea ce presupune funcționarea integrată a platformelor de la Vâlcea și Bradu. În acest sens, MECMA/OPSPI a purtat discuții cu OMV Petrom privind posibilitatea semnării unui protocol privind termenii tranzacției pentru achiziționarea activelor rafinăriei Arpechim, care să fie pus la dispoziția potențialilor investitori interesați atât de achiziționarea pachetului de acțiuni deținut de Statul Român la Oltchim, cât și de active ale rafinăriei Arpechim”, ne informează Guvernul.

OLIVIA PÎRVU-CÎRCIU